شناسایی بیش از 14000 مبتلا به دیابت در خراسان شمالی

شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٨ ساعت ١٣:٢٣ ب.ظ   ( بازدید : 109 نفر )


رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از شناسایی 14 هزار و 545 مبتلا به دیابت در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، فرزانه اکبریانی با اشاره به این که هفت درصد افراد بالای 30 سال در استان به بیماری دیابت مبتلا هستند، اظهار کرد: این میزان در کشور 10 الی 11درصد است.

وی با تاکید بر اینکه ابتلا به دیابت در حال افزایش است، ادامه داد: 14هزار و 545 بیمار دیابتی در استان شناسایی شده و تحت پوشش قرار گرفته اند.

اکریانی با بیان اینکه پیش بینی می شود 25 هزار نفر در استان به دیابت مبتلا و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: این بیماری علامت خاصی ندارد و جزو بیماری های خاموش محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری دیابت با انجام آزمایش قندخون به شکل ناشتا تشخیص داده می شود، تصریح کرد: دیابت سه نوع است که تیپ دو این بیماری شیوع بیشتری دارد و در بزرگسالان دیده می شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی اضافه کرد: اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم و تحرک کافی می تواند به کاهش ابتلا به این بیماری کمک کند.

به گفته اکبریانی بیشتر مبتلایان به دیابت تیپ یک را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که علت دقیق آن هنوز مشخص نشده، ضمن این که تیپ 2 این بیماری به دیابت بارداری موسوم بوده و معمولاً با اختتام بارداری، بیماری به پایان می رسد.

وی تصریح کرد: در بیماری دیابت، خود مراقبتی بسیار اهمیت دارد و خود بیمار نقش مهمی را ایفا می کند.

این مسئول درباره نبود انجمن بیماران دیابتی در استان نیز خاطرنشان کرد: هنوز کسی در استان برای ایجاد این انجمن داوطلب نشده و بیمارانی که تمایل دارند به مشهد معرفی تا تحت پوشش انجمن بیماران دیابتی این شهر قرار بگیرند و از خدمات این انجمن که شامل کمک های مالی و همچنین حمایتی از نظر آموزشی است، بهره مند شوند.

اکبریانی افزود: بیماری دیابت را که بسیار زیرپوستی و با چراغ خاموش، به مهمانی برخی افراد می رود باید جدی گرفت زیرا وقتی چراغ این بیماری در بدنی روشن می شود کنترلش دشوار و هزینه بر است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.



جستجو
اطلاعیه 1 (۱۴۴۹۱ بازدید)
مرخصی زایمان (۵۹۴۶ بازدید)
دستور العمل حقوقی (۳۴۶۳ بازدید)
قانون نظام هماهنگ (۳۰۲۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...